Zondag 9 september - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Angela Leeuw - WaarBenJij.nu Zondag 9 september - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Angela Leeuw - WaarBenJij.nu

Zondag 9 september

Blijf op de hoogte en volg Angela

10 September 2012 | Nederland, Nederland

Om 8.30 uur vertrekken we richting het Tiananmenplein, of te wel het Plein van de Hemelse Vrede. Het is het grootste openbare plein ter wereld. Maar goed dat de gids een vlag heeft anders raakte iedereen de groep kwijt. Als een stel Japanners de vlag in de gaten houden en achter de vlag aan. Midden op het plein staat het monument voor de Volkshelden, opgedragen aan de soldaten die stierven tijdens de revolutie. Ook is er het parlementsgebouw en het Mausoleum van Mao. Heel apart hier stonden honderden mensen in de rij om Mao te aanschouwen. Mao wordt iedere dag boven aarde gezet, 's avonds gaat hij weer onder de grond. Sommige mensen staan wel een halve dag in de rij, moeilijk om voor te stellen. Wij hebben niet in de rij gestaan en dus ook niet het Mausoleum bezocht. Het plein is toch indrukwekkend, hier vond in 1989 de studentenopstand plaats die op bloedige wijze de kop werd ingedrukt. Na het maken van de groepsfoto op het plein gingen we naar de Verboden Stad, die ligt ten noorden van het plein. Een enorm complex van de Chinese keizers van de Ming- en Qing-dynastie levend in weelde met een enorme muur eromheen om zo maar afgesloten te zijn van de wereld daarbuiten.
Na de lunch bezochten we het zomerpaleis. We gingen met de boot.. Het eerste stuk was niet bijzonder interessant. Toen we overgestapt waren op weer een andere boot gingen we over het Kunmingmeer waar vele prachtige tempels, paviljoens en ook het Zomerpaleis gelegen zijn. We maakten een wandeling langs het meer en door de Tuin van de eeuwige lente. Na deze mooie dag gingen we natuurlijk weer haastend eten en op naar het treinstation voor de nachttrein naar Xi'an. De trein vertrekt om 20.45 uur. Het is een enorme chaos op het station. We mochten voor 5 yuan in de VIP room wachten, daar zou airco zijn, maar helaas dit keer natuurlijk niet. Een nachtje in de hobbelende trein volgt.

• 10 September 2012 - 15:59

Jolanda:

Hoi Angela,

al veel gezien begrijp ik en veel indrukwekkende dingen. Mooi, lees dat jullie genieten en daar is het toch om te doen geweest. In één van je eerste mails schrijf je dat je niet weet of je deze weblog bij kunt houden, maar volgens mij lukt het je tot nu toe (bijna) iedere dag om ons op de hoogte te houden. Leuk om te lezen en bij te houden wat je daar in China allemaal doet.
    Geniet er vooral maar van.

Groetjes
    Jolanda

• 10 September 2012 - 17:09

Cindy :

Hey Angela,
    Wat leuk om te lezen! Leuke foto's ook!
    Geniet er nog van!

groetjes Cindy