Zaterdag 15 september - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Angela Leeuw - WaarBenJij.nu Zaterdag 15 september - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Angela Leeuw - WaarBenJij.nu

Zaterdag 15 september

Blijf op de hoogte en volg Angela

17 September 2012 | Nederland, Nederland

We worden weer om 6.30 uur gewekt. We verbleven maar één nachtje in Suzhou dus koffers weer op de gang, ontbijten. Het ontbijt is toch anders dan wij gewend zijn: rijst, vis, groenten, pompoen, tja voor mij niets voor op nuchtere maag ; heb genoegen genomen met toast met suiker en jam. In de andere hotels hadden ze vaak ook nog wel wat boterhammenvlees. Ze zijn in China niet gewend om brood 's ochtends te eten. Wat ik tot op heden nog niet gezien had was dat er schildpadden, meervallen, kikkers en alen in de ontbijtzaal stonden, geen idee of dit voor het ontbijt bedoeld was.
We vertrekken om 8.00 uur. Eerst gaan we een boottocht maken over de oude kanaaltjes van Suzhou, langs de oude huizen onder schitterende bruggetjes door. Toen onze koningin jaren geleden China bezocht heeft zij deze tocht ook gemaakt. Mensen doen nog de was in het kanaaltje, ze poetsen hun tanden. Maar ontzettend mooi en leuk om een keer te zien. Na de boottocht stapten we uit voor een bezoek aan de lokale markt. Niet een markt die we tot op heden gezien hebben maar hier verkopen ze groente/fruit en vis. Vis die nog levend in de bak ligt, garnalen die nog spartelen, schildpadden die nog zwemmen. En helaas waren ze ook kwartels levend aan het vellen. Dat schijnt hier normaal te zijn. Na de markt weer de bus in en op naar de Liu Tuin, een oude tuin, zo'n 500 jaar oud met water, bomen, rotsen en paviljoenen. Beetje rondgewandeld onder leiding van de gids.
Na het bezoek aan de Tuin van Liu gingen we naar de zijdefabriek. Eerst uitleg gekregen over het proces van rups, cocon, weefmachine, tot o.a. dekbedden, hoezen e.d. Er was natuurlijk weer een hele winkel aan verbonden. Ze denken denkelijk dat wij een boom hebben waar het geld aan groeit. Je kon hier niet afdingen. Heb overtrek voor sierkussentje gekocht. Hierna gingen we lunchen, buffetvorm. Na de lunch vertrekken we naar Hangzhou waar we de komende nacht verblijven. De afstand is ongeveer 170 km. We komen o.a. langs de rijstvelden, ook de hogesnelheidstrein zien we weer. Hangzhou heeft 8 miljoen inwoners. Echt alle steden zijn hier giga. Het valt mee vandaag we zijn er om ongeveer 16.15 uur. Nou lekker naar de kamer, even douchen en om 18.00 uur hebben we afgesproken om te gaan eten. Met de taxi naar het restaurant dat door de gids was aanbevolen. Taxi krijgen viel al niet mee, het was druk en er was geen taxi beschikbaar. Maar na een half uurtje wachten toch een taxi. Ritje kosten 11 yuan, zo'n € 1,50 geen geld. Het was ook weer druk in het restaurant, als ik het goed begreep hadden we een nummer. Na een kwartiertje konden we dan toch aan tafel. Natuurlijk weer met handen en voeten duidelijk gemaakt wat we wilden, viel tegen wat we kregen, mijn wijntje kreeg ik niet eens besteld, eerst kwamen ze met sherry, toen met liquor van 50% dus eindigde ik toch maar met een cola. Maar het eten is hier niet duur, we eten voor zo'n 40 yuan, zo'n € 6,00 per persoon. Het was niet echt een restaurant om gezellig na te tafelen na het eten hebben we de taxi maar weer terug genomen naar het hotel. Nou lekker met de beentjes omhoog, ze hebben het verdiend, rondreizen is toch echt vermoeiend merk ik wel.